torsdag, april 05, 2012

Glad påsk! Och ett pyssel...

Stort gipsägg


 Det du behöver är:
  • Ballong
  • Gips
  • Grejer att piffa med


 Fyll ballongen med ganska lösflytande gips, så full som möjligt. Blås upp ballongen till önskad storlek. Tänk på att ju mer du blåser desto tunnare bli gipsen/skalet. Vänd och vrid på ballongen försiktigt tills den verkar helt täckt på insidan och gipsen slutat rinna (så att det inte blir en pöl i botten bara). Ställ på skyddad plats och låt stelna. Låt den sen stå till nästa dag helst ( Ni förstår mig då ni försöker ta bort ballongen för tidigt...) Klipp bort ballongen, f ö r s i k t i g t ! Ställ och låt lufttorka helt. knacka upp ett hål och bryt bort bitar tills du blir nöjd. Dekorera!


Jag använde mig av en gammal ljusmanchett, fjädrar, fågel från panduro och en tjuvad kvist från påskriset som jag snurrade ihop till ett bo. :)



Lika igen, andra färger, till mamma. Såklart!

Glad påsk på er!

Tillägg (fniss): Förklarar jag mig dåligt så finns det en bra beskrivning med bilder här och här.

19 kommentarer:

  1. Vad fint! Och ha en riktigt härlig påsk :)

    SvaraRadera
  2. Så snyggt!!!! Det kanske man skulle prova :)

    SvaraRadera
  3. Vad fint! Kanske blir att testa det till nästa år! Ha en mysig påsk!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Det där var ju jättehäftigt! Vad fint det blev :)

    SvaraRadera
  5. Oj, oj, oj! Hur blev du som du blev!? Du är ju helt fantastisk! Jag sitter här tårögd. Jag syr inte så mycket nuförtiden, men jag försöker när det blir nån minut över. Har bojkottat min gamla maskin och köpt en emerald 116. Inte en räser, men den innehåller det jag behöver så varför köpa något annat då :) Jag skulle vilja pröva mig på lapptäcken till barnen, tycker de är såå mysiga. Men när kläder tryter till kidzen, brukar jag slänga ihop några tights, det är ju så enkelt OCH snyggt. Och det är en bra kombo :D Om du har något tyg över så får du gärna skicka bilder på det, kanske jag får köpa någon bit. Men känn dig inte tvungen. Tack du underbara!

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket! Det är ju iofs liite bakvänt att fågeln bor inne i ägget.. Men så är det hemma hos oss ;)

    SvaraRadera
  7. Vilken bra ide, tack för tipset, ska testa pappers rullning imorgon :)
    Trevlig helg till dig och familjen!

    SvaraRadera
  8. Tack! :)
    Ja jag känner igen mig där, jag hoppar från projekt till projekt, inser jag speciellt idag när jag städar pysselrummet!

    Om du bestämmer dig för att börja renovera måste du lova att blogga om det, kan bara drömma om hur fint det skulle bli med din känsla för färglada tyger och design!

    SvaraRadera
  9. Jo förvisso, men någonting ska ändå få pryda väggen hade jag tänkt. Jag är inne på grönt eftersom det är min favoritfärg. Dock inte anammat någon annanstans i huset, så dottern ska få det istället :)

    SNYGGT påskägg!!!

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara idéer! :O Hur tror du att man skulle kunna brädfodra på bästa sätt? Vilket material man skulle använda etc? Tack för tipsen :) ♥

    SvaraRadera
  11. SNYGGT!
    Kommer väl att satsa på en massa förvaring..Har bett farsgubben att bygga ihop ett skrivbord att sätta i en hörna som annars aldrig skulle användas, så han kanske ska få bygga ngn praktisk bokhylla också när han likaså är i farten ;)

    Snyggt var det iaf! Något sådant som har krossat min tanke..

    SvaraRadera
  12. Haha, ja jag tänkte bara om du satt med några super tips på hand :) Det är väl aldrig du som varit förbi med en underbar present? Tyckte tyget skrek Mallaching, men jag kan ju ha fel? :)

    SvaraRadera
  13. Men så söt!! :) Tusen tack! Äntligen är jag ägare av en äkta Mallaching :) Haha ja jag och Tommy har klurat på tusen olika saker som vi kan använda den till men är rätt säker på att man ska använda den till något så smart att vi inte kan komma på det! :D Tack!! ♥

    SvaraRadera
  14. Nej men va toppen, tusen tack!! :) Förstår inte hur du kommer på allt smart och fint! Den kommer bli välanvänd det kan jag lova! ♥
    Tack söta! :D

    SvaraRadera
  15. Så himla fint!
    Tusen tack för öljetttipset :-).
    /Anna

    SvaraRadera
  16. Å vad fint! Undrar om jag kommer ihåg denna idé till nästa påsk!

    SvaraRadera
  17. Tack så mycket va söta ni är!

    SvaraRadera

Tack söta du!